Berberegryta med röda linser

Någon sitter med en burk berberepasta men vet inte vad vederbörande ska göra med den. Svar: detta!

Detta recept är direkt lånat ur boken Teff Love. En bok som inte kan rekommenderas starkt nog. Be ditt närmaste stadsdelsbibliotek att köpa in den direkt, och reservera med detsamma!

INGREDIENSER
– ca 2.5 dl röda linser
– En röd lök
– ½ tsk salt
– 3 msk olja
– 6 vitlöksklyftor, rivna
– en bit ingefära, kanske 1-2 cm, riven
– spiskummin och kardemumma, malen
– 3 msk berberepasta (se ev. nedan)
– 1 msk paprikapulver
– 5 dl vatten eller buljong

STEG 1
Skölj linserna och koka i rikligt med vatten, tills linserna är mjuka men inte mosiga. Det skulle kunna ta 10 minuter, smaka lite under tiden!
Låt linserna stå.

STEG 2
Hacka löken fint och lägg den tillsammans med saltet i en torr gryta. Stek under lock på medelhög värme. Rör lite då och då, så att det inte bränner vid. Saltet kommer dock dra ur en del vatten ur löken, så det är ingen större fara.

När löken är mjuk, efter ca fem minuter, så är det dags att ha i oljan och sänka värmen lite. Stek under lock i ytterligare ca tio minuter, tills dess att löken börjar brynas lite. Sänk värmen ytterligare om den verkar bränna vid.

Ha nu i den rivna ingefäran och vitlöken, spiskummin och kardemumma, och stek under omrörning en ganska kort stund. Blanda sedan i berberepastan och vattnet/buljongen (här går det att använda kokvattnet från linserna. Stärkelsen kommer få såsen att reda sig lite bättre), koka upp och låt sedan sjuda under lock i några minuter. Såsen ska eventuellt tjockna lite.

Lägg nu i linserna och låt allt sjuda i ytterligare minst tio minuter, tills allt brytits ner till en röd sås.

Maten är klar!

EPILOG
Grytan kanske inte räcker att äta helt för sig själv. Den gör sig mycket bättre i kombination med andra traditionellt etiopiska rätter, särskilt injira-bröd. Å andra sidan kan det löna sig att testa den till lite vad som helst! Varför inte till rejält ugnsbakad potatis (med salt och citron, kanske) och lite stekt svamp, eller kanske till ett ganska danskt rågbröd.

BONUS
För den som står utan berberepasta kommer här ett recept på detta, från ovan nämnda Teff Love. Listan på kryddor kan verka lång och skrämmande, men det hela är inte så farligt och processen går på relativt kort tid. Väl klar står man med en burk berbere, som helt saknar gränser för sitt användningsområde. Lägg exempelvis lite på en avokadomacka och ät aldrig något annat i ditt liv.

INGREDIENSER
– Rapsolja, 2 msk
– En gul lök, hackad
– 6 vitlöksklyftor
– 2 cm ingefära
– salt (knappt en tsk)
– 1 msk hela korianderfrön
– 8 kryddnejlikor
– ½ tsk nigellafrön (kan uteslutas, men leta i olika asiatiska/världs- matbutiker)
– ½ tsk bockhornsklöverfrö
– ½ tsk kardemummafrön
– 0.6 dl milt chilipulver (exempelvis ”Ancho style”
– 2 msk lökpulver (valfritt, så klart, men gott)
– 1 msk paprikapulver
– ½ tsk cayennepeppar
– lite kanel
– 1.2 dl vatten

STEG 1
Dela upp kryddorna i två högar/skålar/burkar/rum, en med de malda, en med de hela.

STEG 2
Stek löken i en gryta, i 1 msk av oljan, tillsammans med riven ingefära och vitlök, och salt. När löken börjar brynas, lägg steket i en matberedare eller en kanna som passar att mixa i.
Stek nu de hela kryddorna i resten av oljan. Rör ofta så de inte bränner fast. När det luktar jättegott (efter kanske ett par minuter) är det dags att ha i även de malda kryddorna. Nu gäller det att vara lite snabb, röra runt lite så inget bränns, och inte hålla på för länge. Efter bara en minut kan det anses vara klart! Lägg då hela den rostade kryddfesten tillsammans med tidigare stek, tillsätt vatten, och mixa. Kryddpastan är färdig, hurra!

Röd linsboll

Dags för boll! Den runda formen och den grönspräckliga färgen gör denna matbit nästan lite väl imponerande. När den hamnar i munnen smakar den dessutom ännu bättre. Servera till ett gryn, och varför inte med tahinisås? Bäst smakar de nysvalnade men det går utmärkt att frysa ner dem och spara i all oändlighet, om det blir några kvar. Kom ihåg att tina dem försiktigt bara, annars förvandlas de gärna till ett rött (men välsmakande!) mos.

Vad gäller mängderna i receptet så är det mycket upp till snille och smak. Det beror helt på hur mycket du vill att det ska smaka. Generellt brukar vi använda kanske en rödlök och någon matsked tomatpuré till två-tre deciliter linser. Det bästa är att testa sig fram, men ta hellre för mycket än för lite, för osmakligt blir det inte!

INGREDIENSER
– Röda linser
– Röd lök
– Tomatpuré
– Timjan
– Persilja, gärna färsk
– Salt och peppar

UTFÖRANDE
Som med nästan allt som ska kokas så mår linserna bäst av att ligga i blöt ett tag före själva tillagningen. Vad gäller röda linser är det inte ett måste, men slutresultatet blir bättre om de har legat i blöt minst en timme (men inte längre än att du fortfarande kommer ihåg dem!). Blötlagda eller ej, skölj linserna och lägg dem i en gryta med vatten och koka upp. Att ange hur mycket vatten det bör vara är lite svårt. Det beror mycket på om, och i så fall hur länge linserna legat i blöt. För torra linser gäller ungefär dubbelt så mycket vatten som linser, men för blötlagda något mindre. Ungefär så att det täcker linserna. I fallet med linsbollarna är det nämligen viktigt att det inte blir för mycket vatten, det är i så fall bättre att hälla i lite extra, om det är torrt i grytan trots att linserna inte är klara.
Hur som helst.
Koka upp linserna. Nu kommer det absolut viktigaste momentet för att linsbollarna ska bli bra: När grytan kokat upp, låt grytan stå på svag- till medelvärme och koka för sig själv, med locket på. Titta till grytan ibland, linserna har en tendens att vilja skumma mycket och koka över, MEN RÖR INTE OM I LINSERNA! Då går de sönder och konsistensen hos slutprodukten blir bedrövlig. Nej, inte bedrövlig, men inte bäst. Kolla i grytan då och då om det är torrt i botten. Häll på mer om linserna inte verkar klara (smaka!), annars är det dags att ta av grytan från plattan och låta linserna svalna. Själva kokandet tar förmodligen mellan fem och tjugo minuter.

Under tiden som linserna kokar och svalnar är läget utmärkt att förbereda själva smaksättningen. Hacka rödlöken ganska fint och stek tillsammans med tomatpuré och timjan. Den här typen av lökiga stek blir i regel bara bättre ju längre de tillagas, så ta god tid och stek inte så varmt att det bränns.

När både linserna och tomat- och lökmoset svalnat är det dags att blanda dem, krydda med salt och peppar, och ha i hackad persilja. Därefter, när allt blandats ordentligt, är det bara att rulla bollar. Vi brukar göra dem stora som pingisbollar ungefär, men bara fantasin och fysikens lagar sätter stopp för andra varianter.

Nu är maten klar!

Saffransdrömmar

Två bakverk i ett. En förtjusande synergi. Det här receptet ger 32 godbitar.

INGREDIENSER
– ett litet äpple
– 2,5 dl russin
– 1,5 dl/130 g olja (rapsolja el. kokosolja)
– 1,5 tsk hjorthornssalt
– 0,5 tsk salt
– ett paket saffran
– ca 5 dl mjöl (skrädmjöl, rågmjöl, dinkelsikt, dinkelfullkorn)

UTFÖRANDE
Ugn 160°C
Sammanställs smidigast i matberedare.

Börja med att koka upp vatten och häll över russinen så att de täcks i en skål. Låt stå i minst 10 min. Kärna ur äpplet och lägg sedan russin (ej vattnet, men spara det), äpple, olja, saffran och salterna i matberedaren tills det blir finfördelat/hyfsat mosat. Mjölangivelsen är ungefärlig, mängden skiljer sig lite från gång till gång. Börja med att ha i 1 dl och kör ett tag, och ha i mer undan för undan tills smeten börjar bli fast. Konsistensen som eftersträvas är sådan att det går att rulla bollar utan att allt fastnar i händerna. Om det råkar bli torrt kan man blöta upp det med lite av blötläggningsvattnet från russinen. När smeten verkar rullbar: halvera och rulla 16 av varje del (antalet är optimerat för att det ska gå att halvera smeten så att bollarna blir lika stora). Fördela jämt på två plåtar och grädda i 20 min. De ska bli fasta men inte för mörka, känn på dem lite om osäkerhet uppstår, bättre att ta ut dem lite för tidigt och kolla läget.

VARIERA
Kan anpassas efter säsong, smak och skafferimaterial. I stället för russin går det bra att använda motsvarande mängd torkade fikon, dadlar, plommon eller aprikoser (eller blanda!).

Har framgångsrikt testats i smakerna:

·Råg+choklad+apelsin (använd rågmjöl, tillsätt kakao och apelsinskal och/eller saft i smeten)

·Päron+kardemumma (byt ut äpplet mot päron, tillsätt kardemumma och eventuellt vaniljpulver)

·Citron+vallmofrön (tillsätt citronskal och/eller saft samt någon eller några msk vallmofrön)

Framtida experiment:

·Pepparkaksdrömmar (alla goda kryddor)

·Bärdrömmar (mixa ner bär i smeten eller i form av ”grottor”)

·Semi-savorösa örtdrömmar (byt ut den torkade frukten mot grönsakpuré gjord på ångad eller ugnsrostad pumpa/sötpotatis/beta/palsternacka/liknande och ha i torkade örter)

Zucchinisås allround

Den är grön, god och passar till det mesta. Särskilt till pasta ihop med tomat, soltorkad tomat, oliver, brocolli och någon baljväxt. Lite balsamvinäger på det så är man nöjd ett tag!

INGREDIENSER
···bas···
– zucchini, mängd som täcker din plåt i skivat tillstånd (1-2)
– salt
– vitlöksklyftor med skal, valfritt antal (ju fler desto godare)

···spexiga tillsatser···
– ört
– andra kryddor (peppar, lökpulver, chili, paprika, låt fantasin flöda eller håll det spartanskt)
– bjäst (näringsjäst som smakar ost)
– något syrligt (vinäger, citron)

UTFÖRANDE
Ugn 200°C
Skiva zucchinin tunt, inte papperstunt men nästintill. Ju tunnare skivor desto fortare går det, men det tar också mer plats på plåten vilket resulterar i mindre sås. Alltså: prioritera tid eller mängd. Sprid ut jämnt på plåten/plåtarna (gör flera samtidigt om det behövs). Det är okej om de överlappar lite. Salta och lägg på vitlöksklyftorna. Ugna tills zucchinin börjar få färg i kanterna och är helt mjuk, ca 20 min. Lägg sedan zucchinin i en skål som är mixvänlig tillsammans med vitlöksklyftorna, nu urtagna ur sitt skal. Mixa med stavmixer (eller kör i matberedare). Addera eventuella tillsatser.

Använd som pastasås, som tillbehör till sallad, grillade grejer eller pålägg.

Mellanmålskaka med rödbeta, banan och choklad

Det här är ett sant ”gå på känn”-recept. Det finns inga mått och det behövs inga mått, det blir lite olika varje gång men det resulterar alltid i ett ätbart nöje.

INGREDIENSER
···bas···
– mogen banan, mosad
– riven rödbeta
– havregryn
– kakao

···valfria, utbytbara fyllningar···
– krossat linfrö (håller ihop bättre och innehåller bra skit)
– en eller flera sorters nötter eller frön (valnöt är gott i kaka)
– torkade bär (tranbär passar utmärkt)
– kryddor (kanel, carob, ingefära, nejlika..)
– riven kokos
– kakaonibs
– salt (flingsalt på toppen är gott)

UTFÖRANDE
Ugn 200°C
Mosa bananerna du vill använda, det avgör hur många kakor det blir. Två eller tre bananer brukar ge ungefär tio medelstora kakor. Riv rödbetorna, till tre bananer är det lagom med en stor eller två mindre betor. Blanda banan och beta, häll sedan i havregryn tills det blir en bra konsistens. Ha i kakaon, chokladsmaken tenderar att försvinna så ta mer än du tror behövs om du vill ha en rejäl chokladsmak. Blanda sedan ner resten av ingredienserna du valt. Konsistensen som eftersträvas är sådan att det med händerna ska gå att forma kakor. Är det för kladdigt så ha i mer havregryn, är det för torrt så ha i mer banan eller en skvätt vatten/växtmjölk. 6-7 cm i diameter brukar bli en bra storlek.
Grädda på en plåt i ugnen ett tag, runt tio minuter, och känn efter. De är klara när det är lite stuns i dem och de börjat få lite färg.

Tahinisås på känn

Om du inte redan är bekant med tahini, så är det verkligen dags. Tahini består av rostade, mosade sesamfrön och är JÄTTEGOTT. Speciellt som sås, då tahini för sig själv kan vara lite skarpt och djärvt. Brutet med något surt, som citron eller vinäger, blir den dock godis för munnen. Tahini kan köpas i lite olika utföranden gällande konsistens och smak, och det är bara att prova sig fram till en man gillar. Den största skillnaden beror på om skalen fått följa med i moset eller inte, men också grynighet/släthet och salthalt spelar roll. Vi brukar använda Kung Markattas osaltade som är gjord på oskalade frön och är ganska grynig i konsistensen.

Såsen som beskrivs här passar bra som dressing till sallad på exempelvis ugnsrostade grönsaker, något gryn, någon baljväxt och lite finhackad kål. Men fantisera fritt kring alternativa användningsområden. (Dipp, överraskning i rotfruktssoppa, på pannkaka, tjockare variant på macka..)

INGREDIENSER
– en del tahini (börja med en matsked)
– en del vinäger (äppelcider är fördelaktigt) och/eller citronsaft
– salt
– peppar
– en skvätt av något sött (agavesirap, granatäppelsirap, äppeljuice)
– ört (koriander eller persilja, fryst går bra)
– vatten att spä med till önskad konsistens

UTFÖRANDE
Blanda tahini och det sura med en gaffel, förslagsvis i ett litet glas eller en skål. Vänta någon minut så det hinner lösa sig. Ha i örterna och det söta om du vill ha det. Salta, peppra och blanda runt.  Om du vill spä med vatten till en rinnigare sås, ha i lite i taget och rör snabbt med gaffeln. Det brukar tjockna lite mer än vad första anblicken kan antyda, så rör och vänta en liten stund. Häll på ba.

Rostad soppa

INGREDIENSER
– 1 stor rotselleri (eller komplettera med ex. palsternacka eller persiljerot)
– 4-5 vitlöksklyftor
– 2 gula lök
– miso, ett par matskedar
– 1 stort äpple, skuret i centimeterstora bitar.
– ingefära ca. 2 cm, hackad
– spiskummin
– korianderfrö
– torkad chili eller något annat starkt
– ca 0.5-1 l buljong
– 4-5 dl kokta vita bönor

STEG 1
Skala rotsellerin och skär den i centimetertjocka skivor för att sedan gnugga in dessa med olja spiskummin, koriander och chili. Låt rotsellerin rostas i ugnen, tillsammans med de hela vitlöksklyftorna tills dess att rotsellerin är mjuk och smörig.

STEG 2
Hetta upp olja i en gryta och stek löken genomskinlig. Ha i ingefäran och låt allt ta smak ett tag. Vid det här laget börjar det bli dags att lägga i äppelbitarna och mison, för att låta allt bli varmt. Tillsätt därefter den rostade rotsellerin, vitlöksklyftorna (skalade!), bönorna samt lite buljong. mixa allt med stavmixer tills det blir jämnt. Tillsätt buljong så länge som soppan upplevs som för tjock. Salta efter smak och peppra efter snille.